7. Megengedhető-e a Biblia alapján a „kegyes halál”? Mi erről Isten véleménye?

Kérdés:

Megengedhető-e a Biblia alapján a „kegyes halál”? Mi erről Isten véleménye?


Válasz:

A Biblia szerint Isten az élet és halál ura, az ember nem határozhatja meg az élet kezdetét és végét. A korszellem, ami napjainkat behálózza az embert teszi az élet és halál urává és ebből következik az élet feletti rendelkezés joga, amely szerint befolyásolhatja egy élet kezdetét - abortusz, művi meddővé tétel...stb. és a halál várható időpontját és formáját betegség esetén, pl. eutanázia!

Az eutanáziának két formája van az aktív és a passzív. Az aktív eutanázia esetén az orvos a beteg vagy hozzátartozó kérésére szándékosan olyan beavatkozást hajt végre, amely a beteg életét megrövidíti. Az aktív eutanázia ellentmond Isten „ne ölj” parancsolatának és az embergyilkos (sátán) akaratát juttatja érvényre! A Magyar Orvosi Kamara, Etikai Kódex szerint: Az ember életének kioltását célzó tevékenység, mind az orvosi hivatással, mind az orvosi etikával összeegyeztethetetlen! Az orvosok a hippokratészi eskü szerint sem hajthatnak végre aktív eutanáziát: "Senkinek sem adok halálos mérget, akkor sem, ha kéri, és erre vonatkozólag még tanácsot sem adok." Írta Hippokratész! Az aktív eutanázia elutasításának kérdésében a nem progresszív keresztény egyházak véleménye gyakorlatilag megegyezik. Egyértelműen nem a felelet!

A passzív eutanázia esetén viszont más a helyzet. Ekkor a beteg tudatosan visszautasít minden kezelést, beavatkozást, amivel életét orvosilag meghosszabbíthatnák. Erre ma Magyarországon törvényes joga van. A törvény kimondja, hogy: A cselekvőképes beteget megilleti az ellátás visszautasításának joga, kivéve, ha annak elmaradása mások életét vagy testi épségét veszélyeztetné.

Ebben viszont vannak véleménykülönbségek. Ugyanis többen amellett teszik le a voksot, hogy a „csendes halál” amikor az ember tudatosan készük rá és rendezi az életét, összeegyeztethető a Bibliával. Több történet utal rá, hogy amikor valaki érezte, hogy halála közeleg végrendelkezett, bűneit, életét rendezte és készült az örökkévalóságra! Az is tény, hogy a modern műszerek és lehetőségek korában ez az időszak kitolható és valamelyest meghosszabbítható. Ezért ez is lelkiismereti kérdéssé válik minden ember számára.

Végül két megfontolásra érdemes dolog.

Az első. A veszély abban áll, hogyha a halálos betegeknek megengedjük az aktív eutanáziát, akkor ki lesz a következő csoport? Az öregek, az elme és pszichiátriai esetek? Azért veszélyes megengedni az életellenes beavatkozásokat, mert olyan lavinát indítanak el, amit nem lehet megállítani. Elrettentő példa a hitleri Németország. Előbb kommunisták, majd fogyatékosok, zsidók, cigányok, más népek stb.

Másik szempont a kegyelem és az üdvösség kérdése. A megrövidített élet kevesebb esélyt kap arra, hogy Isten irgalmával, szeretetével találkozzon. A halálos végstádiumú állapot még nem jelent döntésképtelenséget, megértést és belátást. Az ember szellemi képességei megmaradnak még az utolsó pillanatokban is. Már csak ebből a szempontból is ellenezni kell az eutanáziát és kiállni az élet védelme és tisztelete mellett. Jézus Krisztus világosan kijelentette; Ő azért jött, hogy életet, sőt bővőlködő életet adjon az embereknek. (Ján 10,10)

Nem szabad megengedni, hogy egy társadalomra a Halál és Pokol szelleme telepedjen csak azért, mert ez így kényelmes és gazdaságos sokak számára!

Tags: kérdezz-felelek eutanázia